
Time to deliver! 5 vragen aan Spencer Izard
'Naar mijn mening is er geen panacee dat direct waarde toevoegt en de relatie tussen IT en business units verbetert.'
Op 5 februari aanstaande spreekt Spencer Izard van IDC in het kader van de CIO Summit 2014 in Haarlem over zijn visie op het veranderende gedrag van eindgebruikers. Wij stelden hem alvast vijf vragen.

Time to deliver! 5 vragen aan Spencer Izard
Op 5 februari aanstaande spreekt Spencer Izard van IDC in het kader van de CIO Summit 2014 in Haarlem over zijn visie op het veranderende gedrag van eindgebruikers. Wij stelden hem alvast vijf vragen.
Spencer Izard is Europees hoofd voor het Executive Advisory Programme van onderzoeksbureau IDC. In zijn functie is Izard verantwoordelijk voor het adviseren van bestuursorganen in heel Europa. Daarnaast onderzoekt hij eindgebruiker organisaties. Izards specialisatie is onderzoek naar de uitdagingen, trends en gedrag van eindgebruikers zowel in business- en IT-context.
1. Waar liggen volgens u de grootste kansen om de toegevoegde waarde van IT te tonen aan de Lines of Business / het Executive Management?
"Voor mij in het team van architecten dat rapporteert aan de CIO of CTO. Zij begrijpen de businessarchitectuur/processen en technische architectuur van een organisatie in gelijke mate en kunnen zakelijke taal omzetten in 'nerdspeak' om de juiste oplossing mogelijk te maken. Dit is de grootste kans die IT heeft voor het bieden van waarde aan de business. Naar mijn mening is er geen panacee in de wereld dat direct waarde toevoegt en de relatie tussen IT en business units verbetert."
2. Hoe kunnen recente ontwikkelingen ervoor zorgen dat IT een hogere bijdrage gaat leveren aan de bottom line van de organisatie?
"Ik geloof dat de identificatie, sourcing, aggregatie en analyse van data een belangrijke differentiator is voor organisaties. Van de third-party technologieën cloud, mobile, big data en social is het vooral big data dat het verschil zal maken. In het bijzonder de businessanalytics die nodig zijn om het ten gelde te maken, zorgen ervoor dat big data grote kansen biedt voor organisaties om beter te begrijpen hoe efficiënt ze opereren en hoe hun klanten zich gedragen. Zo kunnen ze producten sneller leveren en kosteneffectievere, efficiëntere en gepersonaliseerde diensten bieden."
3. Hoe kan IT helpen de processen van de business te verbeteren?
"Veel IT-functies zijn organisch geëvolueerd en snel in grootte gegroeid tot een punt waar hun operationeel gedrag niet langer responsief genoeg is om op en neer te schalen met vereisten vanuit de business. Het is voor CIO's noodzakelijk om vaardigheden op gebied van strategie en architectuur vanuit IT in te zetten om deze te laten inspelen op de taal en de behoeften van businessfuncties en ze aan te passen naar technologieën die de business ondersteunen."
4. Als u de manier waarop IT-afdelingen momenteel zijn ingericht wegdenkt, en u zou een heel nieuwe IT-organisatie mogen opbouwen voor een grote onderneming, wat zou u dan vanuit uw expertise anders aanpakken dan nu gebruikelijk is?
"Ik zou de IT-services die nodig zijn om businessfuncties te ondersteunen identificeren en analyseren om te bepalen welke technologie als commodity mag worden aangemerkt en welke technologie uniek en innovatief businessvoordeel brengt. Ik zou daarna kijken naar cloudoplossingen en managed service providers/outsourcers om mij de commodity-technologie te leveren en zo mijn operationele complexiteit en kosten te verminderen en te focussen op technologie die een unieke businessdifferentiator kunnen zijn."
5. Wat is het belangrijkste advies dat u vanuit uw expertise kunt geven aan Nederlandse CIO's om de waarde van hun huidige IT-teams te verhogen?
"Ik geloof dat de discussie rond big data is geëvolueerd in een conversatie over big data analytics en de kansen die er liggen om een big data platform als een analyticsengine te gebruiken. Alle bronnen van interne data en het groeiende palet aan externe data worden in één platform samengebracht om organisatorische efficiency en betrokkenheid van de klant te vergroten. Mijn advies is dat organisaties alle onderdelen van hun business die data gebruiken of genereren hierin moeten betrekken, zowel intern als extern, en kijken nar kwaliteit, mate van duplicatie, formaat en complexiteit. Zodra dit in kaart is gebracht, moeten IT en businessunits datamodellen op basis van de geïdentificeerde databronnen bouwen en bepalen hoe deze datapatronen business- en operationele waarde kunnen verhogen voordat ze naar een leverancier stappen om een technologie af te nemen die dit ook kan bieden."
Wilt u meer van Spencer Izard en de andere sprekers horen? Kom dan naar de CIO Summit 2014. 5 februari is het 'time to deliver' en leert u alles over het voor de toekomst klaarstomen van uw IT-organisatie. Klik hier voor meer informatie en de inschrijving.
Reageer
Preview