
De sociale onderneming - waarheid of fictie?
Misschien wel de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van de afgelopen jaren is de opkomst van het fenomeen dat we 'social media' noemen. Online gemeenschappen zoals Facebook en YouTube zijn uitgegroeid tot een onderdeel van ons dagelijks leven. Nog opmerkelijker is het feit dat sociale media door iedereen wordt omarmd, ongeacht sekse, leeftijd of geografische regio.
Misschien wel de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van de afgelopen jaren is de opkomst van het fenomeen dat we 'social media' noemen. Online gemeenschappen zoals Facebook en YouTube zijn uitgegroeid tot een onderdeel van ons dagelijks leven. Nog opmerkelijker is het feit dat sociale media door iedereen wordt omarmd, ongeacht sekse, leeftijd of geografische regio.

De sociale onderneming - waarheid of fictie?
Misschien wel de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van de afgelopen jaren is de opkomst van het fenomeen dat we 'social media' noemen. Online gemeenschappen zoals Facebook en YouTube zijn uitgegroeid tot een onderdeel van ons dagelijks leven. Nog opmerkelijker is het feit dat sociale media door iedereen wordt omarmd, ongeacht sekse, leeftijd of geografische regio.
Deze gemeenschappen zorgen voor een complete transformatie van de manier waarop mensen met anderen communiceren. Iedereen is nu een journalist, of op zijn minst een informatieverstrekker: Twitter, Wikipedia en tal van andere communicatiekanalen stellen gebruikers in staat om op directere wijze dan ooit tevoren nieuws en meningen onder de aandacht van een ongekend grote doelgroep te brengen. Binnen vrijwel elke mogelijke cultuur en in elk taalgebied maken burgers gebruik van technologie om op nieuwe manieren met elkaar en met de rest van de wereld te communiceren en samen te werken.
Er zijn reeds boekdelen volgeschreven over achterliggende redenen voor de snelle opkomst van sociale media. Eén ding is daarbij zeker: de wens om te communiceren en gedachten en gevoelens met vrienden en collega’s uit te wisselen is onlosmakelijk verbonden met de menselijke psyche. De mens wordt dan ook niet voor niets een ‘sociaal wezen’ genoemd. Het is eveneens duidelijk dat de drang om te communiceren heeft geleid tot een aantal van de belangrijkste uitvindingen uit de geschiedenis van de mensheid, van de boekdrukpers tot de telefoon en van televisie tot internet.
Wat er in het tweede decennium van het nieuwe millennium is veranderd, is de schaal waarop we dankzij de nieuwe technologie kunnen communiceren. Vroeger woonden onze vrienden een of twee straten verderop; vandaag de dag bevinden ze zich overal ter wereld. En de kans is groot dat u ze nog nooit in levende lijve heeft ontmoet. Vroeger werd ons leven bepaald door tijdzones en geografische grenzen. Nu speelt een groot deel van ons leven zich af in de virtuele werkelijkheid. We hebben op ongekende schaal toegang tot informatie, kennis en ervaringen. Onze virtuele stem kan in luttele seconden overal ter wereld worden uitgezonden, ‘getweet’ of ‘gedigged’ naar een steeds groter wereldwijd publiek. Technologie biedt ons toegang tot informatie en stelt ons in staat om deze te delen wanneer we maar willen, waar we maar willen en hoe we maar willen.
Het spreekt voor zich dat deze ontwikkeling niet alleen van invloed is op ons ‘sociale’ leven, maar ook op ons beroepsleven. We zijn er inmiddels aan gewend om overal toegang te hebben tot informatie en om met behulp van één simpele zoekopdracht een veelvoud aan gezichtspunten te verkrijgen. Via Twitter en andere feeds hebben we toegang tot de allerlaatste informatie over de onderwerpen die ons nauw aan het hart liggen. We kunnen kiezen door wie we ons laten beïnvloeden en naar wie we luisteren. Daarnaast kunnen we onze eigen gemeenschappen vormen om ons zakelijk sociale leven te verrijken.
Een ander onderscheidend kenmerk van sociale media is dat ze gebruikmaken van de collectieve kracht van gebruikers. De sociale kanalen zijn grotendeels bedacht en ontwikkeld door de gebruikers zelf, hetgeen op tamelijk unieke wijze resulteert in een actieve deelname en betrokkenheid van de gebruikers. De sociale media creëren een generatie van gebruikers die niet bang zijn om hun informatie in het publieke domein met anderen te delen: transparantie is de sleutel tot ervaring. Dit is wellicht de reden waarom sociale media het bedrijfsleven voor zo’n grote uitdaging stelt. Welke rol kunnen sociale media binnen de ondernemingssfeer spelen? Kan de kracht van mensen worden ingezet om de bedrijfsvoering te ondersteunen? Is dit wenselijk, en zullen de betrokkenen dit toestaan?
Samenwerking bevordert de prestatie
Binnen het bedrijfsleven kent men reeds het belang van samenwerking en de rol die technologie kan spelen bij het bevorderen van effectieve samenwerking. Uit een recent onderzoek door Frost and Sullivan blijkt dan ook dat samenwerking niet alleen het bedrijfsresultaat een aanzienlijke impuls kan geven, maar tevens dat bedrijven een aanzienlijk rendement kunnen realiseren op hun investeringen in geavanceerde, met IP-functionaliteit uitgeruste samenwerkingstools die worden ingezet om de bedrijfsprestatie te verbeteren.
Samenwerkingstechnologieën worden vaak ondergebracht onder de noemer van Unified Communications and Collaboration (UC&C): beheerbare, real-time communicatie die op eenvoudige en vanzelfsprekende wijze samenwerking mogelijk maakt. De meest bekende functies binnen deze categorie zijn onder meer voice over IP (VoIP), aanwezigheidstoepassingen en geconvergeerde, vast-naar-mobiele communicatie. UC&C stelt gebruikers in staat om mensen op elke locatie te vinden met behulp van praktisch elk toestel of apparaat. Het omvat tevens zakelijke toepassingen, zoals online presentaties, teamwerkruimtes en een groeiend aantal ‘social media’-tools, zoals weblogs, podcasts en wiki’s.
Reageer
Preview