
Wantrouwen tussen CEO en CIO
Onderzoek van Gartner laat zien dat er in de financiële dienstverlening veel wantrouwen bestaat tussen IT enerzijds en de andere afdelingen
Onderzoek van Gartner laat zien dat er in de financiële dienstverlening veel wantrouwen bestaat tussen IT enerzijds en de andere afdelingen anderzijds.

Wantrouwen tussen CEO en CIO
Onderzoek van Gartner laat zien dat er in de financiële dienstverlening veel wantrouwen bestaat tussen IT enerzijds en de andere afdelingen anderzijds.
Uit een vergelijking van de meningen van CEO's enerzijds en CIO's anderzijds blijkt dat er een zorgwekkend verschil tussen beide groepen bestaat over de prestaties van IT.
CEO's en CIO's in de financiële dienstverlening zijn ervan overtuigd dat de prestaties van IT binnen de industrie slechts gemiddeld zijn. Maar CIO's hebben een veel groter vertrouwen in de eigen organisatie dan hun CEO's.
Zwarte doos
CEO's beschouwen IT als de sleutel tot omzetgroei, maar 53 procent beschouwt IT nog altijd als een zwarte doos. Ze hebben geen idee wat ze er preceis mee kunnen. 30 Procent van de CEO's heeft geen idee wat de volgende grote IT-innovatie zou kunnen zijn.
In andere sectoren dan de financiële dienstverlening zijn de verschillen tussen CEO's en CIO's een stuk kleiner. Dat kan erop wijzen dat IT in andere sectoren minder belangrijk is: daardoor zijn de eisen aan IT immers ook lager. De financiële dienstverlening daarentegen draait volledig op IT en dus zijn de verwachtingen ook hoger.
Extreem lastig
Het kan lastig zijn voor de CIO om de verbeteringen in IT duidelijk te maken. Het aanwijzen van het belang van IT is af en toe extreem lastig.
Ook is de rol van de CIO vaak vaag. Is hij verantwoordelijk voor de fundamenten van IT (zoals het draaiende houden van het datacenter) of voor het functioneren van de pinautomaten? Moet de CIO de strategische beslissingen nemen over applicaties en technologieën of moet hij groeimarkten identificeren zoals social media?
Gat
CIO's kunnen het gat tussen de verwachtingen en de prestaties bij CEO's verkleinen door aan beter verwachtingsmanagement te doen. De CIO moet de interne verwachtingen peilen en duidelijke doelstellingen aangeven.
Als business-leiders zich zorgen maken over micro-zaken moet de CIO de rol van IT binnen de organisatie herpositioneren. Ook betere communicatie en misschien zelfs cursussen kunnen helpen om de leiding meer kennis te bieden over de mogelijkheden en onmogelijkheden van IT.
Reageer
Preview