
De nieuwe CIO
Van IT-verbeteraar naar innovatie-aanjager
Welkom in het gouden tijdperk van technologische innovatie. Een tijdperk waarin CIO's de kans krijgen om de meerwaarde van technologie voor hun bedrijf te herontdekken: klanten beter te helpen, de relevantie van het bedrijf te vergroten en - als het even kan - de wereld een stukje beter te maken.

De nieuwe CIO
Welkom in het gouden tijdperk van technologische innovatie. Een tijdperk waarin CIO's de kans krijgen om de meerwaarde van technologie voor hun bedrijf te herontdekken: klanten beter te helpen, de relevantie van het bedrijf te vergroten en - als het even kan - de wereld een stukje beter te maken.
Er zijn voorbeelden te over. Zoals het Nederlands-Belgische bedrijf Bluebee dat dankzij cloudtechnologie tot wel 7x sneller de juiste behandelmethode voor een bepaald type kanker kan bepalen. Een ander voorbeeld is de Universiteit Wageningen die met behulp van Internet of Things technologie de neushoornpopulatie in Zuid-Afrika beschermt tegen stropers. Of netbeheerder Tennet, die onderzoekt hoe je met blockchaintechnologie volle batterijen van elektrische auto´s aan het energienetwerk kunt koppelen om zo energielevering te garanderen in een netwerk dat meer en meer gevoed wordt door wind- en zonne-energie.
Het zijn enkele voorbeelden die aangeven hoe snel onze samenleving digitaliseert en wat de meerwaarde van die digitalisering is. De rol van CIO's kán hierbij cruciaal zijn, maar ze moeten die rol wel pakken. De technologische middelen om van hun organisatie een ´digital disruptor´ te maken zijn er in elk geval; of het nu gaat om de toepassingsmogelijkheden van cloud computing, de ecosysteemmogelijkheden van the Internet of Things, Blockchain òf de innovatiepotentie van cognitieve computingtechnologie.
De grote vraag is: leidt de CIO de digitale transformatie door deze technologieën slim toe te passen en te integreren in de organisatie, of volgt ´ie een pad dat al door de CEO of businesscollega´s is uitgestippeld?
De 'I' van integratie èn innovatie
Succesvolle CIO´s zijn hierover zeer duidelijk. Ze stoppen resoluut met het puur focussen op IT-optimalisatie en richten hun pijlen vooral op het creëren van businesswaarde door de inzet van technologie. Om daar te komen starten ze met het bouwen van een IT-omgeving die vele malen minder complex is dan voorheen. Zogenaamde core-systemen (zoals ERP) worden gemoderniseerd en geautomatiseerd, mede door inzet van cognitieve technologie. Data van zowel binnen als buiten de firewall wordt naadloos geïntegreerd en big data toepassingen zorgen voor inzichten die de organisatie efficiënter maakt, de klant ècht centraal zet en daarmee groei mogelijk maakt. Saai IT-management wordt uitbesteed aan cloudproviders. Niet alleen om geld en resources vrij te maken voor innovatie, maar vooral omdat zij weten dat ze de innovatiesnelheid van de grote cloudbedrijven nooit kunnen bijbenen.
Vervolgens richten de meest succesvolle CIO´s zich op de ´digital reinvention´ van de organisatie. Zij zetten artificial intelligence in om toepassingen te ontwikkelen die klanten sneller en beter helpen, leggen met behulp van cloudplatformtechnologie de fundering voor nieuwe innovatieve ecosystemen en bouwen een workforce met nieuwe skills en vaardigheden. Zo ontwikkelen hun developers razendsnel nieuwe businessapplicaties en hun data-scientists benutten toepassingen als blockchain en Internet of Things optimaal. Zo bouwen deze CIO's een IT-omgeving die technologie als een dienst kan leveren aan de business (IT-as-a-Service). IT is niet langer een remmende factor maar een versnellende, innoverende factor.
Dat digitale heruitvinden vindt nu al overal plaats. En dan gaat het voornamelijk over de inzet van businesstoepassingen, omdat een CIO zich daar vooral op zou moeten richten. Blockchain is een mooi voorbeeld van zo´n businesstoepassing. Blockchain maakt het bijvoorbeeld mogelijk internationaal betalingsverkeer drastisch te versnellen tegen concurrerende prijzen, de herkomst van besmet voedsel niet pas na dagen, maar al binnen seconden te traceren of internationaal containertransport beter te stroomlijnen met als gevolg een veel efficiëntere transportketen.
Vooruit in de nieuwe wereld
In essentie gaat het er dus om echte meerwaarde uit nieuwe technologieën te halen. Maar daarvoor is het wel belangrijk om de door de jaren heen complex geworden IT-omgeving te simplificeren en te moderniseren. De bestaande IT-omgevingen moeten optimaal worden geïntegreerd met nieuwe cloudtoepassingen, waarbij data ongeacht het apparaat, platform of applicatie altijd toegankelijk is.
Alleen zo kun je de klant helemaal centraal stellen in de nieuwe digitale omgeving, die je met behulp van DevOps snel kunt bouwen. Vergeet tot slot bij het uitrollen van nieuwe businessapplicaties niet om geavanceerde analytics software in te zetten, zodat je de bergen ongestructureerde informatie inzichtelijk kunt maken. Dan kun je pas écht versnellen.
Jelmer Letterie is Marketing Program leader CIO/IT bij IBM Benelux
Reageer
Preview